Vetolaitteen palkeiden vaihto Volvo Penta SP250

Alla tietoa tällaisen vanhemman vetolaitteen palkeiden vaihdosta.

Tarvittavat työkalut:
- leveä iso talttapäinen ruuvari
- pienempi talttapäinen ruuvari
- 3/8 kuusiokoloavain
- 1/4 kuusiokoloavain
- 11 mm kiintoavain
- kakkoskakkonen lankun pätkä tai muu vastaava pehmeä apuväline vetolaitteen irroittamiseen (vetoakseli voi olla tiukassa!).
- lautaa, yms. vetolaitteen paikallaan pitämiseen. Meillä lankkua alla ja toinen piti vetolaitetta pystyssä.

Tarvikkeet:
Hyvää veden sietävää rasvaa. Itsellä mobilin sinistä
Vetoakseli- ja pakokaasupalkeet löysin biltemasta, jotka passasivat omaan vetolaitteeseen hyvin paikoilleen.











Vaiheet:

Ota takakansi irti, mikä on ristipääruuveilla kiinni. Ylempää tarvitsee vain löysätä, koska takana on vain koppaa paikallaan pitävä koukku.
Irroita vaihteen vaijerin pidike, mikä on kiinni kahdella 11 millin kannalla olevalla pultilla.
Irroita vaijerin sokka ja irroita säätöpala vaijerin päästä.
Muista laskea palan kierrokset ylös kun irroitat sen kierteistä! Näin säädöt pysyvät samana, tai ainakin lähellä sitä, kun asennat tämän taas paikoilleen.


Irroita kuvan keskellä näkyvä kypärä 3/8 tuumaisella kuusiokolo avaimella.
Sen jälkeen irroita sivuilla näkyvät tappeja paikallaan pitävät kuusiokoloruuvit 1/4 tuumaisella avaimella.






Nosta kypärä ylös ja paina mieleen klemmareiden asennot, jotta ne tulisivat samoin.
Tässä kuvassa olin jo leikannut vanhan palkeen irti, kun en tiennyt onko vetari jollain irroitusta rajoittavalla lukituksella vielä varmistettu. Ei ollut...
Klemmareiden kuuluisi olla tyyliin näin, niin ne eivät painaisi palkeita tai muita paikkoja.
Itsellä ne eivät olleet tässä asennossa, mutta eivät ottaneet mihinkään kiinni.
Tämä on tässä vaiheessa hyvä varmistaa, ennen kuin rojauttaa vetolaitteen ulos.

Tue vetolaite, jotta se pysyisi pystyssä.
Minulla oli alla lankut ja kaveri piti kiinni vetolaitteesta..

Irroita (paina) sivuilla näkyvät tapit sen verran ulos, jotta perälaite irtoaa.
Tappien päissä on lovet, joista voi isolla ruuvarilla avittaa liikettä.
Kierteitä ei ole, joten painamalla homma on hoidettava.
Itse olin jo muutamaa päivää aikaisemmin käyttänyt irti nämä tappeja kiinni pitävät kuusiokolo pultit ja antanut kunnolla CRC:tä sisälle.
Tapit tulivat ulos ihan sormilla painamalla!
Vetolaite voi olla todella tiukasti kiinni booreissa, kuten meillä oli ja sitä jouduttiinkin ryskyttämään huolella, jotta herkesi irtoamaan.
Kaveri paukutti välistä kakkoskakkosella ja minä pidin vetolaitetta pystyssä.
Sitten vain palkeet irti ja paikkojen puhdistusta, sekä runsaasti rasvaa vetarin niveliin ja booriin.

Asenna ensin pakokaasupalkeen veneen puoleinen klemmari ja sitten perälaitteen puoli.

Sitten laita vetoakselin palje vetarin päälle, mutta älä vielä kiinnitä.
Työnnä vetaria booreihin, jotta se on varmasti paikallaan.
Seuraavaksi kiinnitä veneen puoleinen pää klemmarilla ja sen jälkeen työnnä vetolaite paikoilleen.
Nyt pääset helpommin ähräämään tämän todella jäykän kumin myös vetolaitteen pään paikoilleen.

Sitten ei muuta kuin vetolaitetta paikalleen nostamaan ja sivutapit kiinni.
Seuraavaksi vaijeri takaisin kohdilleen ja säätöpala takaisin saman kierrosmäärän mukaisesti, kuin irroittaessa. Sen perään vaijerin lukituslevy kiinni.
Vielä silmämääräinen tarkastus ja kypärä käännetään takaisin päälle ja kiristetään kiinni.

Muista hyvä rasvaus kaikkiin kohtiin, niin ne aukeavat myös seuraavalla kerralla!

Ennen takakannen paikoilleen laittoa kaveri voi jäädä pyörittelemään potkurin akselista ja itse könytä sisälle vivustosta nykimään, jotta varmistutaan säätöjen pysyvyydestä.


Yllä olevalla tyylillä tämän vaihdon itse tein ja lisäsin tekstiin muutamia huomioita, joilla homma sujuu helpommin.

6 kommenttia:

  1. Vastaukset
    1. Oleppa hyvä, hienoa jos näistä neuvoista oli apua.

      Poista
  2. Terve.
    Ja kiitos tästä. Olen juuri lähdössä takapihalle könyämään DP 290 vetolaitetta irti eikä noissa ainakaan päällepäin kovin isoja eroja ole. Jotta tuota eikun hommiin sitten vaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oleppa hyvä, toivottavasti näistä ohjeista oli apua.

      Poista
  3. Hyviä neuvoja jollekin, joka itse ryhtyy toimeen. Meillä olisi seuraavana vaiheessa hankkia uusi Volvo Penta vetolaite. Nykyistä ei saada korjattua. Uskon silti, että jotain tämä auttoi! Mahtavaa, että näin avuliaasti jaetaan vinkkejä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, aina koitetaan jakaa eri harrasteissa hyvää eteenpäin.
      Harmi, ettette saa nykyistä korjattua.
      Olisi kyllä hyvä, jos jostain löytyisi kattavasti TI-juttuja näiden vetolaitteiden korjauksista ja purkamoista, joista voisi haeskella osia.

      Hyvää tulevaa veneilykautta!

      Poista